Little Thing ![]() Trimas ![]() |
![]()
أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
Segala
puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat
junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan
pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sekiranya
kita diuji dengan fitnah daripada orang yang iri hati diatas kejayaan
kita , diuji dengan kemiskinan, diuji dengan keretakan rumah tangga
hingga berlaku perceraian sebagai suami-isteri, diuji dengan penyakit
dan mendapat kemalangan, diuji dengan kematian insan yang dikasihi atau
diuji dengan kerugiaan dalam perniagaan maka bersabarlah ini semuanya
ada hikmah yang baik untuk diri kita sendiri sedangkan kita tidak
mengetahui hikmah Allah berikan ujian tersebut . Ianya mungkin kafarah
atau penghapusan dosa-dosa kita yang pernah kita lakukan kepada Allah
SWT atau ianya sebagai satu cara Allah SWT ingin meningkatkan iman dan
takwa kita kepada-Nya dan Dia mengasihi kita supaya dapat memasuki
syurga-Nya nanti kerana salah satu jalan seseorang dimasukkan kedalam
syurga kerana adanya kerana sifat sabar semasa di dunia.
Terdapat
sepuluh kebaikan-kebaikan yang akan Allah SWT kurniakan pada
hamba-hamba-Nya yang sabar. Perkara-perkara tersebut adalah seperti
berikut :
Dalam
hadis qudsi berkata Syaddad bin Aus r.a. bahwasanya Nabi SAW.
bersabda maksudnya : “Allah telah berfirman: 'Sekiranya Aku uji salah
seorang hamba-Ku yang mukmin, lalu ia memuji-Ku seraya bersabar atas
(penderitaan) apa yang Aku mengujinya. Maka ia akan bangun dari tempat
pembaringannya, bagaikan anak yang baru dilahirkan oleh ibunya,
bersih dari dosa. Lantas Tuhan akan memerintahkan malaikat Pencatat
Amal: Sesungguhnya Aku telah menahan hamba-Ku ini dan Aku telah
mengujinya, maka kini catatkanlah baginya apa yang kamu selalu
catatkan sebelum itu dari pahala-pahala amalannya.” (Hadis Riwayat
Ahmad)
Sayyidatina Aishah ada berkata, bahawa baginda
Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: "Tidak menimpa ke atas
seorang mukmin satu kecelakaan, biarpun duri,ataupun lebih daripada
itu, melainkan Allah akan menggugurkan dengannya satu dosa." (Hadis
riwayat Bukhari dan Muslirn)
Kedua : Allah SWT merasa malu kepadanya semasa di neraca timbangan dan membuka buku catatannya diakhirat.
Berkata Anas ra. bahawasanya Nabi SAW bersabda maksudnya : ”Allah telah berfirman:
'Jika
Aku menimpakan suatu mushibah ke atas salah seorang hamba-Ku pada
badannya, atau hartanya, atau anaknya, lalu dia menerima mushibah itu
dengan penuh kesabaran, nescaya di hari kiamat Aku malu akan menegakkan
baginya neraca timbangan atau membuka buku catatan amalnya.” (Hadis
riwayat Qudha’i, Dailami, Hakim dan Tirmidzi) - hadis qudsi.
Ketiga : Allah SWT ingin mendengar sendiri ucapan hamba yang diuji-Nya .
(mukmin tersebut sentiasa memuji-muji kebesaran Allah SWT dengan dia bersabar dan tidak mengeluh)
Berkata
Abu Umamah ra. bahwasanya Nabi SAW bersabda maksudnya : ”Allah telah
berfirman: 'Wahai malaikat-ku. Pergilah kepada hamba-Ku, dan timpakan
ke atasnya bala'. Maka para malaikat pun menimpakan bala ke atasnya
dan orang itu memuji Allah. Para malaikat lalu kembali mengatakan,
'Wahai Tuhan kami ! Kami telah menimpakan atasnya sebagaimana yang
Engkau perintahkan'. Berfirman Tuhan: 'Kembali semula kepadanya, Aku
ingin mendengar apa katanya'.” (Hadis riwayat Thabarani) - hadis
qudsi.
Keempat : Di bebaskan daripada seksaan api neraka.
Dari
Abu Hurairah ra. bahawasanya ia bersama dengan Rasulullah SAW
menjenguk orang yang sakit kerana demam, lalu Rasulullah SAW. bersabda
maksuanya : “Bergembiralah, kerana Allah telah berfirman: 'Itu adalah
api-Ku, yang Aku kuasakan terhadap hamba-Ku yang mukmin di dunia agar
menduduki (sebagai pengganti) bagian apinya di akhirat'.”
(Hadis riwayat Ibnu Majah) - hadis qudsi.
Kelima : Di berikan kesihatan yang lebih baik daripada sebelumnya.
Dari
Abu Hurayrah r.a., bahwasanya Rasulullah SAW. bersabda maksudnya :
“Berfirman Allah Ta’ala: 'Apabila Aku menimpakan bala ke atas hamba-Ku
yang mukmin, lalu ia bersabar (atas penderitaan itu), tiada ia mengadu
atau mengeluh kepada pengunjung-pengunjungnya, nescaya akan Aku
lepaskan dia dari tahanan-Ku (penderitaan itu), kemudian Aku tukarkan
dagingnya dengan daging yang lebih baik, dan darahnya dengan darah
yang lebih baik, sehingga ia dapat bekerja semula (yakni: setelah
semua dosa dan kesalahan yang lalu Allah ampunkan semuanya)'.”
(Hadis riwayat Hakim)
Keenam : Di berikan ganjaran pahala tanpa batas.
Firman
Allah SWT maksudnya : "Sesungguhnya orang yang bersabar akan
diberikan pahala mereka tanpa hisab (tanpa batas) " (Surah az-Zumar
ayat 10).
Dalam sebuah hadis lain Rasulullah SAW. juga
pernah bersabda yang bermaksud: "Rintihan orang sakit tercatat sebagai
tasbih, kegelisahan dan jeritannya sebagai tahlil, nafasnya seumpama
sedekah, tidurnya sebagai ibadah dan kegelisahannya,daripada
satu,bahagian ke satu bahagian lain adalah bagaikan jihad kerana Allah
SWT dan ditulis baginya sebaik-baik amalan yang pernah dilakukan
semasa sihat."
Ketujuh : Mendapat selawat dan rahmat daripada Allah SWT.
Allah
SWT berfirman maksudnya : "Dan berilah khabar gembira
kepadaorang-orang yang sabar; (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka
ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: 'Sesungguhnya kami
adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.' Mereka
itu ialah orang-orang yang menerima selawat dari Tuhan mereka serta
rahmat-Nya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk-Nya."
(Surah al-Baqarah, ayat 155-157).
Kelapan : Mendapat balasan syurga.
Diriwayatkan
daripada Abu Hurairah r.a. Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda
didalam Hadis Qudsi: Allah SWT berfirman yang maksudnya :"Tidak ada
balasan kecuali syurga bagi hambaku yang beriman yang telah Aku ambil
kembali kekasihnya (Aku mematikan seseorang yang disayanginya seperti
anak, adik-beradik dan sesiapa sahaja yang di sayangi oleh seseorang)
dari kalangan penghuni dunia dan dia hanya mengharapkan pahala
daripadaKu (dengan bersabar). "
(Hadis riwayat Bukhari).
Kesembilan : Jaminan mendapat pertolongan Allah SWT.
Firman
Allah S.W.T. maksudnya : "Ya (cukup), jika kamu semua bersabar dan
bertakwa. Dan (seandainya) mereka menyerang kamu semua seketika itu
juga, nescaya Allah akan menolong kalian dengan lima ribu malaikat yang
memakai tanda." (Surah Ali-Imran ayat 125).
Kesepuluh : Di berikan oleh Allah SWT sifat penyabar.
Sabda
Nabi SAW yang bermaksud : “Dan sesiapa yang bersabar, maka Allah akan
menjadikan dirinya penyabar, dan tiada pemberian yang (Allah) berikan
kepada seseorang yang lebih baik dan lebih luas (manfaatnya) daripada
kesabaran.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Sahabat yang dimuliakan,
Alangkah
beruntungnya seseorang mukmin yang memiliki sifat sabar dan dia
praktikan kesabarannya tanpa mengeluh dan bersikap negatif . Sentiasa
reda dengan ketentuan Allah SWT dan berbaik sangka dengan Allah SWT.
Sifat orang fasik dan munafik akan cepat marah dan putus asa dengan
rahmat Allah, tidak reda dengan musibah yang menimpa dirinya dan mudah
menyalahkan orang lain. Jika kalian berhajat untuk menjadi hamba-hamba
Allah SWT yang mendapat reda dan rahmat-Nya maka kalian perlulah
sentiasa bersabar, tenang dan berfikiran positif dan meyakini setiap
sesuatu perkara itu mengandungi 1000 hikmah kebaikan di sisi Allah SWT.
Menahan Marah Kekuatan Muslim Sejati
Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Bukanlah
ukuran kekuatan seseorang itu dengan menewaskan lawan tetapi orang yang
kuat itu ialah orang yang dapat menahan hawa nafsunya ketika marah.”
Huraian Hadith:
# SUMBER DARI JAKIM #
Hikmah Al-Quran: Padam rasa marah dengan kemaafan
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Iaitu orang yang mendermakan hartanya
pada masa senang dan susah dan orang yang menahan kemarahannya dan orang
yang memaafkan kesalahan orang dan (ingatlah), Allah mengasihi orang
yang berbuat perkara yang baik.” (Surah Ali-Imran, ayat 134)
Sifat terpuji yang dimiliki orang bertakwa antaranya ialah kemampuan menguasai diri ketika marah. Marah adalah emosi semula jadi manusia dan ia tidak boleh dikawal oleh seseorang melainkan dengan rasa kesedaran yang halus hasil pancaran takwa dan kekuatan spiritual.
As-Syahid Sayyid Qutb dalam Tafsir Fi Zilalil Al-Quran menyatakan,
mengawal dan menahan kemarahan hanya satu tangga pertama dan kebolehan
mengawalnya saja tidak cukup kerana kadang-kadang seseorang itu menahan
kemarahannya untuk menaruh dendam.
Ini bererti kemarahan berkobar-kobar itu berubah kepada dendam yang terpendam. Oleh sebab itu al-Quran menjelaskan bahawa titik pembebasan kemarahan yang terpendam dalam hati orang yang bertakwa ialah memberi kemaafan, bersikap toleransi dan berlapang dada. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, ada seorang lelaki berkata kepada Rasulullah SAW: “Berilah kepada saya satu pesanan. Rasulullah SAW bersabda: Janganlah kamu marah. Lelaki itu mengulangi pertanyaan beberapa kali, Rasulullah SAW tetap menjawab: Janganlah kamu marah.” (Riwayat Bukhari) Kurangkan suhu kemarahan Justeru, kita perlu menjauhi sebab atau faktor yang boleh menimbulkan kemarahan serta mengurangkan suhu kemarahan dengan mengundang pekerti mulia seperti sifat mahmudah, malu, sabar dan kesediaan memberi kemaafan. Selain itu, ia juga memberi maksud supaya jangan diikuti rasa marah yang membahang tetapi cuba mengawalnya sedaya upaya. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan keji dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya.: (Surah asy-Syura, ayat 37) Antara pendekatan yang boleh digunakan dalam memadamkan api kemarahan ini ialah melatih jiwa supaya bersikap tolak ansur dan mengisi hati dengan kasih sayang. Mengetahui kelebihan yang ditawarkan oleh Allah SWT kepada sesiapa yang dapat mengurus kemarahannya dengan baik. Berlapang dada dan bersikap lembut ketika menghadapi suasana sukar, banyakkan berdiam diri serta berdoa kepada Allah SWT supaya menyelamatkan kita daripada sifat marah. Hendaklah ingat kesan sifat marah mungkin akan membawa kepada permusuhan dan pembalasan dendam oleh orang yang dimarahi. Membayangkan betapa buruknya rupa sendiri ketika kita sedang marah. Apabila datang marah, banyakkan membawa ta’awwuz kerana marah itu datangnya daripada syaitan. Kemarahan adalah satu bebanan yang berat kepada hati apabila dipendamkan. Ia adalah pucuk-pucuk api yang menjilat hati dan nurani. Tetapi apabila kemarahan dikawal dan hati memberi kemaafan, maka itulah titik kebebasan daripada bebanan kemarahan dan pasti tiupan dingin ketenangan akan berada dalam jiwa. Zahir kemahiran jika sentuh isu agama Namun, perasaan marah boleh dilahirkan jika ia menyentuh isu kehormatan agama, kezaliman dan penindasan terhadap umat sejagat. Rasulullah SAW sendiri menzahirkan kemarahan jika ia menyentuh hak Allah SWT dan hak sesama manusia. Rasulullah SAW tidak dapat menyembunyikan kemarahannya apabila kebersihan masjid tidak dipelihara dan dijaga sehingga ada kesan kahak serta hingus dalam masjid sedangkan menjaga kebersihan masjid adalah bentuk kemuliaan masjid. Satu lagi contoh kemarahan Rasulullah SAW apabila diminta oleh Usamah bin Zaid supaya melepaskan hukuman hudud terhadap seorang wanita yang mencuri. Berubah wajah Rasulullah SAW apabila mendengar permintaan Usamah sambil Baginda bersabda: “Apakah engkau hendak memberi syafaat dalam satu kesalahan hudud dari hudud-hudud Allah?” Maka Usamah berkata: “Mohonlah ampun untuk saya wahai Rasulullah SAW”. Manakala waktu petang Rasulullah SAW bangun lalu memuji apa yang patut bagi Allah Azza Wa Jalla dan kemudian Baginda bersabda: “Adapun kemudian dari itu, sesungguhnya manusia sebelum kamu binasa tidak lain kecuali hanyalah kerana mereka apabila orang mulia di kalangan mereka mencuri mereka membiarkannya, dan apabila orang yang lemah dikalangan mereka mencuri mereka menegakkan hukuman had ke atasnya.” Kemudian Baginda bersabda: “Demi Allah yang jiwaku dalam tangan-Nya, jika Fatimah binti Muhammad mencuri nescaya aku potong tangannya.” (Riwayat An-Nasai, Muslim dan Al-Bukhari) Apabila membicarakan mengenai marah, janganlah kita menjadi sebab kepada kemarahan dan kemurkaan Allah SWT. Ini penting supaya kita tidak terjebak dengan perkara yang menyebabkan kemurkaan Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan barang siapa yang membunuh seorang Mukmin dengan sengaja, maka balasannya adalah Jahannam, kekal ia di dalamnya dan Allah murka kepadanya dan melaknatnya serta menyediakan azab yang besar baginya.” (Surah an-Nisa’, ayat 93) Ancaman jika membunuh Mukmin Ancaman keras kepada mereka yang bertindak membunuh sesama Mukmin yang pasti mengundang kemurkaan dan laknat Allah SWT kepada mereka. Kemurkaan Allah juga berlaku kepada sesiapa yang buruk sangka kepada-Nya, tidak yakin peraturan dan hukuman telah ditetapkan oleh Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan supaya Dia menyeksa orang munafik lelaki dan perempuan dan orang musyrik lelaki dan perempuan, yang menyangka terhadap Allah dengan sangkaan yang buruk (bahawa Dia akan mengecewakan Rasul-Nya). Atas merekalah tertimpanya bala bencana yang dibawa oleh peredaran zaman dan (selain itu) Allah murkai mereka dan melaknatkan mereka serta menyediakan untuk mereka Neraka Jahannam; sedang Neraka Jahannam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.” (Surah Al-Fath, ayat 6) Perbincangan berkenaan sifat marah bukan tertumpu pada emosi marah manusia biasa, tetapi harus dipanjangkan kepada perkara yang dimurkai oleh Allah SWT dan Rasulullah SAW supaya kita dapat membina kehidupan di atas keredaan-Nya.
# SUMBER DARI BH #
|