![](http://i596.photobucket.com/albums/tt44/ainurnajwastory/thgirl-1.gif)
Sekolah Harian Kementerian Pendidikan
Pengenalan Sekolah Menengah :
Selepas UPSR, murid-murid berpeluang untuk melanjutkan pelajaran ke
peringkat sekolah menengah. Pendidikan menengah terbahagi kepada dua
peringkat:
-
Pendidikan Menengah Rendah (Tingkatan 1 hingga Tingkatan 3)
-
Pendidikan Menengah Atas (Tingkatan 4 hingga Tingkatan 5)
Kategori Sekolah Menengah Kebangsaan :-
-
SMK (Harian)
-
SM (Bersarama Penuh)
-
SM Seni dan Sukan
-
SMT/V
-
SMKA
-
SMKAB
PENGECUALIAN DARIPADA MENGIKUTI PENDIDIKAN WAJIB (HOME SCHOOLING)
1. |
PENYATAAN DASAR |
Home Schooling adalah merupakan satu kaedah persekolahan di rumah
yang diberikan kepada ibu bapa yang memerlukannya seperti mempunyai
masalah kesihatan kronik dan memerlukan jagaan rapi oleh pihak penjaga.
Namun demikian ianya hanyalah satu keistemewaan dan bukannya hak.
Persekolahan biasa adalah diutamakan kepada kanak-kanak kerana ianya
merupakan satu cara untuk kanak-kanak dapat berinteraksi di antara satu
sama lain. |
2. |
TUJUAN |
2.1 |
Memberi peluang kepada kanak-kanak yang menhadapi masalah kesihatan
yang kronik dan memerlukam penjagaan yang rapi oleh ibu bapa untuk
mendapat pendidikan formal di rumah. |
2.2 |
Memastikan tidak berlaku keciciran kepada kanak-kanak untuk memperolehi pendidikan wajib seperti dalam Akta Pendidikan 1996. |
2.3 |
Mendidik ibu bapa supaya menjalankan tanggungjawab mereka untuk menyekolahkan anak. |
3. |
PELAKSANAAN DASAR |
3.1 |
Akta Pendidikan (Pindaan) 2002 |
Subseksyen 29A (2) Akta Pendidikan (Pindaan) 2002 memperuntukkan
Menteri boleh, "Jika difikirkan wajar dan demi kepentingan murid atau
awam untuk berbuat demikian", melalui perintah yang disiarkan dalam
Warta, mengecualikan mana-mana murid atau mana-mana golongan murid yang
dikehendaki supaya mengikuti pendidikan wajib, sama ada secara mutlak
atau tertakluk kepada apa-apa syarat yang difikirkannya dan patut
dikenakan, dan boleh pada bila-bila masa menurut budi bicaranya
membatalkan pengecualian itu atau membatalkan atau mengubah atau
menambah syarat-syarat itu. |
3.2 |
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 14/2002 : Pelaksanaan Pendidikan Wajib di Peringkat Rendah 2003 bertarikh 27 November 2002. |
3.3 |
Garis Panduan Pelaksanaan Pendidikan Wajib di Peringkat Rendah Tahun 2003. |
4. |
KAEDAH PELAKSANAAN |
4.1 |
Permohonan Home Schooling boleh dibuat di mana-mana Jabatan
Pelajaran Negeri di seluruh negara menggunakan borang yang telah
disediakan. Permohonan ini akan di hantar ke Bahagian Sekolah
Kementerian Pelajaran oleh Jabatan Pelajaran Negeri yang berkaitan untuk
diproses dan diberikan kelulusan khas. Setakat ini hanya mereka yang
mempunyai masalah kesihatan kronik dan memerlukan jagaan rapi oleh pihak
penjaga adalah diutamakan untuk tujuan kelulusan. Semua syarat-syarat
untuk tujuan permohonan ini ada dinyatakan di dalam borang yang boleh
didapati secara percuma di semua Jabatan Pelajaran Negeri di seluruh
Negara. |
4.2 |
Kes permohonan pengecualian daripada mengikuti pendidikan wajib dan
menjalankan persekolahan di rumah (Home Schooling) dirujuk kepada KPPM
untuk mendapat ulasan dan kemudiannya diangkat kepada YB Menteri
Pendidikan untuk mendapatkan keputusan. |
4.3 |
Secara amnya syarat tersebut adalah seperti berikut: |
4.3.1 |
Pemohon hendaklah terdiri daripada warganegara Malaysia |
4.3.2 |
Pemohon mestilah memiliki kelulusan ikthisas perguruan |
4.3.3 |
Salah seorang ibu bapa mestilah berkesanggupan untuk menjadi
pengajar kepada kanak-kanak tersebut secara sepenuh masa di rumah |
4.3.4 |
Adalah diwajibkan untuk menggunakan kurikulum kebangsaan |
4.3.5 |
Berkemampuan untuk menyediakan prasrana pendidikan yang kondusif dan sempurna untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran |
4.3.6 |
Lawatan ke rumah pemohon akan dibuat untuk tujuan lawatan tapak
kesesuaian prasarana pendidikan oleh pegawai Kementerian Pelajaran
Malaysia , Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah |
4.3.7 |
Pemohon membenarkan Pegawai daripada Kementerian Pelajaran Malaysia,
Jabatan Pelajaran Negeri atau Pejabat Pelajaran Daerah untuk melawat
rumah pada bila-bila masa hari persekolahan untuk tujuan pemantauan
proses Pengajaran & Pembelajaran tanpa prasangka. |
4.3.8 |
Kanak-kanak yang menjalankan Home Schooling tidak dibenarkan sama
sekali untuk menghadiri mana-mana persekolahan secara tiusyen harian
sama ada swasta atau kerajaan |
4.3.9 |
Sekiranya didapati pemohon melanggar syarat-syarat yang terkandung
dalam kelulusan yang diberikan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia
maka pihak Kementerian Pelajaran Malaysia berhak untuk membatalkan
kelulusan tersebut dengan serta merta dan kanak-kanak tersebut hendaklah
didaftarkan semula ke sekolah biasa dengan segera. |
5. |
TARIKH KUATKUASA |
5.1 |
Kertas "Kriteria Pengecualian Daripada Mengikuti Pendidikan Wajib Di
Peringkat Rendah" telah diluluskan oleh YB Menteri Pendidikan pada 28
Jun 2003 dan tugas memproses permohonan pengecualian telah dilaksanakan
mulai daripada tarikh tersebut. |
BANTUAN:-
-
Buku Teks
-
KWAPM
-
Rancangan Makanan Tambahan
-
Skim Baucer Tuisyen
-
Lain-lain Bantuan
- Biasiswa Kecil
- Pakaian Seragam Sekolah |
PENGURUSAN ASRAMA HARIAN
1. |
Latar Belakang
KPM telah menyediakan tempat penginapan yang kondusif dan Selamat
kepada murid-murid yang kurang berkemampuan serta tinggal jauh daripada
sekolah. |
2. |
Tujuan
Kemudahan asrama yang disediakan adalah bertujuan melahirkan insan
(murid) yang cemerlang dalam aspek intelek iaitu kurikulum dan
kokurikulum serta seimbang dari segi jasmani dan rohani seperti yang
diaspirasikan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan. |
3. |
Kaedah Pelaksanaan
Pengurusan asrama harian melaksanakan aktiviti murid berpandukan
Buku Panduan Pengurusan Asrama Harian yang berpandukan kepada
Surat-Surat Pekeliling Ikhtisas yang dikeluarkan oleh KPM |
PROGRAM KESIHATAN DI SEKOLAH :
Pengenalan :-
KPM menubuhkan JK Induk 3K (Kebersihan, Kesihatan dan Keselamatan) yang
di pengerusikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran bagi menangani isu-isu
nasional berkaitan 3 aspek di atas. Bahagian Pengurusan Sekolah Harian
dipertanggungjawabkan untuk melaksanakan Program 3K ini.
Taarifan
-
Kebersihan : Peersonaliti diri warga sekolah yang cemerlang dan
persekitaran sekolah yang bersih, indah dan kondusif dalam membantu
proses pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti dan berkesan.
-
Kesihatan: Sihat, cergas dan cerdas dari segi jasmani, emosi , rohani
dan intelek supaya murid dapat mengawal dan mengurus diri dalam membantu
meningkatkan pencapaian akademik dan pembangunan sahsiah diri.
-
Keselamatan: Siasana yang Selamat didalam atau diluar sekolah boleh
meningkatkan keyakinan dan kekuatan dalaman diri (jati diri murid)
daripada sebarang pengaruh dan ancaman luar.
Skop dan Bidang Tugas :-
1. |
Bertanggungjawab merancang Pelan Tindakan Pengurusan Kebersihan iaitu;
-
Menentukan program pembangunan kebersihan murid dilaksanakan di sekolah
-
Menyelaras aktiviti-aktiviti program kebersihan sekolah dengan agensi-agensi berkaitan
-
Menentukan keperluan-keperluan kebersihan untuk kesejahteraan murid-murid di sekolah
-
Merancang keperluan sumber kewangan dan tenaga dalam Pendidikan Kebersihan
-
Mengenal pasti keperluan latihan kepada warga sekolah
-
Memastikan syarat-syarat perjanjian dan bidang tugas berkaitan
dengan perjanjian/kontrak seperti syarikat pembersihan, pengusaha kantin
sekolah, pengusaha dewan makan asrama, pembekal makanan RMT dan SBT
serta pembekal susu sekolah.
|
2. |
Mewujudkan polisi kebersihan dan kepimpinan yang berkaitan dengan pengurusan kebersihan murid. |
3. |
Melaksanakan pemeriksaan, pemantauan dan penilaian kebersihan murid dan sekolah; |
3.1 |
Mewujud serta melaksanakn manual penjagaan kebersihan murid dan program kebersihan sekolah. |
3.2 |
Mengkaji dan menilai keberkesanan program secara berterusan |
4. |
Menyediakan pelan kontigensi kebersihan untuk menangani kes-kes seperti banjir, jerebu, keracunan makanan dan lain-lain. |
5. |
Meningkatkan kerjasama dengan agensi-agensi yang berkaitan program kebersihan |
6. |
Menyediakan laporan secara berkala. |
Cadangan Pelaksanaan Aktiviti.
1. |
Melaksanakan program kebersihan;
-
Program Penjagaan Gigi dan Mulut
-
Program Bebas Kutu
-
Program Cuci Tangan
-
Program Penjagaan Kuku
-
Program Kemas Diri
-
Program Membasmi Kudis Buta
|
2. |
Selain daripada program di atas pertandingan juga diadakan seperti;
-
Pertandingan Kebersihan
-
Petandingan landskap
-
Pertandingan Kantin
-
Pertandingan Angkat Kelas
-
Pertandingan Melukis dan Mewarna
-
Pertandingan Kuiz, Pidato dan Bahas
-
Pameran
|
3. |
Program-program lain seperti Program Bebas Debnggi, menyediakan sudut keceriaan dan sekolah kawasan Larangan Merokok. |
# Sumber Kementrian Pendidikan #
Older Post | Newer Post